Technisch Accountmanager Installatiebedrijven

Job description

Werken bij een jonge, ambitieuze en snelgroeiende duurzame startup om actief bij te dragen aan het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving in Nederland? Ben jij een bruggenbouwer en commercieel handig? Dan zoeken wij jou!


Wie ben jij?

  • Je legt gemakkelijk contact, bouwt doorlopend nieuwe samenwerkingsvormen en bestaande relaties lopen met je weg.
  • Je bent pro-actief, geïnteresseerd, betrouwbaar, zelfsturend en hands-on.
  • Je bent inhoud-gedreven en verdiept je in de wereld van onze achterban om ze beter te begrijpen.
  • Je kan goed projectmatig werken, bewaakt het overzicht en werkt secuur. 
  • Je kunt commercieel denken.
  • Je bent beschikbaar voor 32 tot 40 uur per week.
  • Je draagt graag bij aan de energietransitie om Nederland van het aardgas af te halen.


Waar ligt de uitdaging?
Sinds 2015 proberen wij Nederland in versneld tempo van het aardgas af te helpen. Woningen en gebouwen zijn gezamenlijk grootverbruikers van fossiele brandstoffen. Dat doen we enerzijds door gebouweiegenaren te adviseren en anderzijds bouw- en installatiebedrijven te helpen meer werk in minder tijd gedaan te krijgen. Veel mensen denken dat de investeringsbereidheid van woningeigenaren de bottleneck is in deze energietransitie, maar er ligt minstens zo’n grote uitdaging bij de uitvoering. Goede en vakkundige installateurs en aannemers zijn schaars. Daarom proberen wij bij GreenHome & Regionaal Energieloket beide kanten van de markt te helpen met versnellen.


Wat ga je doen?

Met onze twee merken Regionaal Energieloket en GreenHome hebben we een interessante plek in kunnen nemen in de energietransitie (lees hieronder meer over beide labels). Jij gaat je samen met Jeroen (ook technisch accountmanager bedrijven) bezighouden met het uitbouwen van ons netwerk aan bouw- en installatiebedrijven. We hebben nu zo’n 350 partijen in ons netwerk. Jullie gaan dit netwerk verder uitbreiden en de relaties verdiepen. Je gaat je ontfermen over business development, werving, relatiebeheer en samenwerkingen opzetten. Dat doe je met de uitvoerende bedrijven zelf, maar ook met brancheorganisaties, certificerings- en opleidingsinstituten. Dit zal ongeveer 30 tot 40% van het werk beslaan. 

De overige tijd speel je een belangrijke rol als inkoop- en partnershipmanager. We organiseren jaarlijks veel collectieve inkoopacties waarbij wij lokale / regionale bedrijven vragen een aanbod te doen. Jij bent verantwoordelijk voor het hele proces: van het doen van de uitvraag tot het contractueel vastleggen van de samenwerking. Je gaat partijen werven (uit eigen netwerk of nieuwe partijen), aanbiedingen vergelijken, prijsanalyses doen, inkoopbeslissingen maken. Na het kiezen van de beste partij ga je met hen de actie voorbereiden via een kick-off, stel je samen een informatiepakket op. Je deelt best-practices en helpt hen goed uit de startblokken te komen. Verder onderhoud je de relaties met alle uitvoerende partijen in onze acties. Dit doe je door periodiek in te checken, maar benchmark je ook hun prestaties en stuur je bij waar nodig. Jij hebt vanuit je dashboard zicht op waar het gesmeerd loopt en waar extra hulp nodig is.

Over een jaar is het je gelukt om ons op de kaart te zetten bij de belangrijkste stakeholders in de branche en heb je het landelijk netwerk van bedrijven naar 500 uitgebreid.


Concreet betekent dit voor jou:

  • Je kent de branche van bouw- en installatiebedrijvenen en je hebt ervaring met accountmanagement in een technische branche.
  • Samen met Jeroen ben je het eerste aanspreekpunt voor 350 bouw- en installatiebedrijven.

  • Je bouwt goede banden op met ze en zorgt dat ze met je weglopen.

  • Je gaat het aantal aangesloten partners uitbouwen van 350 naar 500 bedrijven.

  • Je helpt projectmanagers met het vinden van de juiste bedrijven voor hun projecten.

  • Je bent doorlopend bezig met het sluiten van nieuwe partnerships en samenwerkingen.

  • Je bent daarvoor regelmatig buiten de deur op pad.

  • Je zorgt dat je goede banden opbouwt met branche- en koepelorganisaties.

  • Je geeft regelmatig presentaties buiten de deur over onze werkzaamheden.

  • Je bent kind aan huis bij belangrijke partners om feedback bij hen op te halen over wat wij beter kunnen doen om hen verder te helpen.

  • Je denkt mee met het MT over de strategie en nieuwe samenwerkingsvormen met bouw- en installatiebedrijvenen.


Wat bieden wij je?

  • Een uitdagende baan bij een jonge, snelgroeiende en ambitieuze startup.
  • Eigen verantwoordelijkheden en de vrijheid om initiatieven zelf op te zetten.
  • Op dit moment werken we voornamelijk vanuit huis i.v.m. covid-19, maar we hebben een mooi kantoor in hartje Amsterdam.
  • Een leuk, hecht en jong team met veel ondernemerschap ervaring.
  • Een marktconform salaris, afhankelijk van werkervaring en vaardigheden. Indicatie is tussen de €3.500 en €4.500.
  • Focus op persoonlijke ontwikkeling d.m.v. 1-1's en persoonlijk ontwikkelbudget.
  • 25 vakantiedagen op basis van 40 uur.
  • Een laptop.
  • Pensioenregeling.
  • Straks weer uitmuntende bonenkoffie en dagelijkse lunch met het hele kantoor. En borrels op vrijdagmiddag, plus allerhande teamactiviteiten. Voor nu een maandelijkse thuiswerkvergoeding.

Requirements

Wat wij verwachten van jou?

  • Je bent de Nederlandse taal machtig. 
  • Afgeronde relevante technische HBO of WO opleiding (of minimaal 5 jaar werkervaring in installatiebranche/energietransitie).
  • Eerdere werkervaring met verkoop of accountmanagement in een technische branche is een vereiste.
  • Ervaring met bouw- en installatiebedrijven is een dikke pré.
  • Je legt makkelijk contact, bent daarin niet schuw of afwachtend.
  • Je bent regelmatig op pad, dus een rijbewijs is wel zo handig.
  • Je bent resultaatgericht en weet van aanpakken. Wij onderscheiden ons als organisatie in deze markt door onze daadkracht. We zoeken dus het type dat graag aan de slag gaat met een positieve instelling en uitstraling.
  • Je gedijt in een omgeving waar veel autonomie en verantwoordelijkheid wordt gegeven en bent zelf in staat uit te zoomen om het grotere plaatje te bewaken.
  • Je kunt op een podium een aanstekelijk en enthousiasmerend verhaal vertellen. 
  • En niet onbelangrijk in onze branche: Affiniteit met en technische kennis over de energietransitie en duurzame maatregelen.
  • Je bent beschikbaar voor 32 tot 40 uur per week.


Wie zijn wij?

In 2015 zijn we Regionaal Energieloket en GreenHome gestart en inmiddels zijn we het grootste onafhankelijke online platform rondom duurzaam wonen. Onder het label Regionaal Energieloket zijn we duurzaamheidspartner van zo’n 50 gemeenten in Nederland (~3 miljoen inwoners). In 2050 moeten alle wijken aardgasvrij zijn. En dat is precies waar wij gemeenten mee helpen. Als Regionaal Energieloket informeren we, in opdracht van gemeenten, woningeigenaren over hoe ze hun woning stap voor stap energiezuiniger en comfortabeler kunnen maken. Ook zorgen we ervoor dat we op buurt/wijk of gemeenteniveau woningeigenaren bundelen om samen duurzame maatregelen in te kopen om zo te profiteren van groepsvoordeel. Om de woningen daadwerkelijk te verduurzamen werken we samen met een landelijk netwerk van ruim 350 installatiebedrijven van zonnepanelen, isolatie-oplossingen en warmtepompen. De afgelopen jaren hebben we duizenden woningeigenaren geholpen aan een duurzamere woning. Onder het label GreenHome helpen wij mensen, mede door onze digitale tool de HuisScan, met het vinden van de beste duurzaamheidsmaatregelen voor hun woning. En dat doen we niet alleen. Wij zijn landelijk partner van Intergamma en Vereniging Eigen Huis. 


Bedrijfscultuur

We zijn een open organisatie en streven naar een diverse organisatie qua o.a. leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur en culturele achtergrond. We nodigen iedereen (die enthousiast is over deze vacature en ons bedrijf) van harte uit om te reageren. Als team zijn we zeer ambitieus, maar nemen we onszelf niet te serieus. Aangezien je een groot deel van je leven doorbrengt met collega's, geloven we dat je dan maar beter kunt zorgen dat het dan ook leuk is. Daarom besteden we veel tijd aan de bedrijfscultuur. De mening van ieder teamlid doet ertoe. Een sterke feedback cultuur vinden we belangrijk en moedigen we aan. Je hebt de vrijheid om eigen initiatief te tonen en verantwoordelijkheid te pakken. Het team is inmiddels uitgegroeid naar meer dan 35 mannen en vrouwen en we groeien stevig door.


Sollicitatieproces

  1. Korte telefonische kennismaking met Naomi.
  2. Eerste gesprek online over werkervaring en CV, korte cases en persoonlijke vragen.
  3. Tweede gesprek online over competenties en vaardigheden aan de hand van vragen en cases.
  4. Een online capaciteitentest.
  5. Referentie check bij vorige werkgevers.
  6. Derde gesprek, waar mogelijk fysiek over jou als persoon.
  7. Aanbod & start van de onboarding!

Je spreekt in het proces veel verschillende mensen uit ons team, zodat wij een gezamenlijk besluit kunnen nemen en jij al veel van je mogelijke collega's hebt leren kennen.


Geïnteresseerd?

Ben je na het lezen van deze vacature enthousiast en denk je dat jij voldoet aan het hierboven omschreven profiel? Dan is het nu aan jou. Jij hebt de mogelijkheid om ons te overtuigen van jouw kunnen. Dit doe je door, samen met je CV, een kort maar krachtige motivatiebrief in te sturen wanneer je solliciteert.


Vragen?

Heb jij vragen over deze vacature of wil je meer weten over Regionaal Energieloket en GreenHome? Geen enkel probleem, neem gerust contact op met Naomi Evers, HR & Recruitment bij Regionaal Energieloket & GreenHome, via naomi@regionaalenergieloket.nl


Recruiter?

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature door een recruiter wordt niet op prijs gesteld.